Олексій Мась: 10 гріхів стартапера

22.09.2016

Олексій Мась: 10 гріхів стартапера

Жадібність та нестримне бажання заробити, невміння працювати в команді, страх помилок та невміння робити щось власними руками - ось лише декілька з помилок, які неминуче ведуть до провалу стартапу. Як відомо, лише невелика кількість стартаперів справді досягає успіху, а більшість проектів закриваються менш ніж за рік від початку роботи. Олексій Мась, радник із цифрових та інформаційних технологій Київстар та один з ключових менторів телеком-акселератору ВДНГ-TECh, розповів про 10 "гріхів стартапера", які слід прочитати, вивчити, та уникати всіма можливими способами, якщо ви хочете, щоб ваша ідея "злетіла".

 

 

Гріх 1. Жадібність: думати про гроші більше, ніж про продукт

Деякі стартапи починаються з грошей, говорячи, що вирішили заробити, і ось тому започатковують бізнес. Але стартап – це не тільки про гроші. Стартап, зазвичай, збитковий як для команди, так і для інвесторів. Ті, хто мріє про гроші, так і залишаться на хлібі та на воді, бо мріяти про гроші – це мріяти ні про що. Якщо ви думаєте виключно про те, як заробити, ви назавжди залишитесь бідними.

 Гріх 2. Небажання працювати в команді

Стартапери бояться ділитися ідеєю з іншими, і, як наслідок, роблять (а точніше, не роблять) бізнеси поодинці. Правда ж полягає в тому, що однієї людини замало для того, щоб управляти організацією.

Саме те, як ви вмієте працювати з людьми визначає, наскільки успішним буде ваш бізнес. Оскільки стартапи часто започатковуються «голодними» людьми ціною власного здоров'я, вам потрібно кілька яскравих психів та якась психологічна стійкість, щоб їх витримувати.

Гріх 3. Страх помилитися

Є такі спритні підприємці, які відразу хочуть все передбачити. Якби дивно це не було, нічого хорошого при такому підході не вийде.

Стартап – це за визначенням ризикований бізнес. Розпочинаючи власну справу, з однаковою імовірністю ви можете як виграти, так і програти. І якщо вас лякає небезпека програти – не беріться за створення стартапу. Це точно не для вас.

Стартапер повинен швидко вчитися. Він повинен бути чистим аркушем, прийти з новою ідеєю, швидко її модифікувати, набити синців і тільки після цього його ідея має змогу перемогти. Пам'ятайте, кількість помилок визначає те, як ви рухаєтеся в розробці проекту. Якщо ви не робите помилок – перевірте, чи дійсно живий ваш стартап.

Гріх 4. Незнання себе, небажання орієнтуватися на свої внутрішні цінності

Стартап це про вас, а не про когось іншого. Про те, що ви любите, чим хочете займатися. Не питайте про що ваш стартап в інших. Запитайте в себе.

Я впевнений (і переконувався за 15 років створення нових бізнесів не раз), що якщо ти займаєшся своєю улюбленою справою, ти завжди переможеш. Навіть якщо ринок не буде готовий, навіть якщо іншим це не потрібно. У тій сфері, де ви знаєте себе – ви переможете. Там, де підете проти власного я – програєте. Це залізне правило, яке працює завжди.

Гріх 5. Страх забруднитися та невміння нічого не робити власними руками

З’явилось нове покоління стартаперів-білоручок. Ринком ходять стартапери в пошуках СТО, технічного директора, тобто людини, яка буде за них щось робити. При цьому, один з найяскравіших стартапів сучасності (так, я маю на увазі Facebook) був написаний особисто Цукербергом, який програмував його самостійно протягом довгого часу. Сьогодні ж засновники стартапів часто вражають своїм невіглаством. Все, що вони вміють, – стояти з простягнутою рукою за грошима інвесторів та робити презентації. Але робити презентації та робити стартап – абсолютно різні речі.

Гріх 6. Жадібність: забагато функцій в одному продукті

Засновники стартапу зазвичай занадто схвильовані тим, що продукт не сподобається користувачам. Саме тому вони додають до нього всі ті функції, які, на їх думку, зроблять продукт більш привабливим, і цим вбивають власну ідею. Стартап ніколи не «злетить», якщо буде перевантажений незрозумілими функціями.

Залишайте свої проекти елегантними. Наявність однієї ключової функції дозволяє проектам залишатися на плаву та перемагати.

 

 

Гріх 7. Думати, що користувачі розумні

Люди, що створюють стартапи, від початку наділені інтелектом. Зазвичай, це освічені люди з вищою освітою і здатністю до програмування. Велика спокуса – розробити сервіс для розумних. Правда в тому, що більшість людей далекі від ідеалу. Їм ніколи розібратися з тим, що ви накодили.

Фахівці з юзабіліті потрібні для того, щоб привести користувача, посадити його за комп'ютер і показати вам, що вони нічого не зрозуміють на вашому сайті. Більше того, якщо копнути глибше, то виявиться, що навіть друзі та колеги нічого не зрозуміють на вашому сайті.

Саме тому слід розраховувати на найтупішого з користувачів, який вміє робити лише 2 речі - бачити і тиснути на кнопки. Просто тому, що крім вас самих, не існує більше людей, які прагнуть розібратися у вашому клубку логічних побудов. Те, як користуватися вашим продуктом, має бути зрозумілим з самого початку, і для цього має бути достатньо однієї кнопки.

Коли ви зрозумієте, що більшість користувачів не знають, скільки грам в кілограмі, ви будете готові зробити сервіс для людей.

Гріх 8. Страх: боятися користувачів: боятися запитати, що їм потрібно

Є люди, які можуть допомогти вам у створенні продукту – це ваші користувачі. Але не виключено, що вони вас не розкритикують, тому, якщо ви сумніваєтесь в своєму рішенні – краще уникати користувачів і нічого в них не запитувати, не читати фідбеки та не залишати свій номер телефону.

Звісно, це жарт. Проте, я дійсно бачив багато команд, які після запуску продукту починають ховатися від думки користувачів. Така гра в хованки може тривати роками.

Не бійтеся своїх користувачів, збирайте всі пропозиції, не поспішайте їх всі втілювати, але живіть з відкритими очима.

Гріх 9. Жадібність: думати про продаж проекту

Хороші ресурси не продаються. Вони дещо сильніше пов'язані з творцем, ніж ті тимчасові проекти, які одразу виставляються на продаж. Білл Гейтс не продав Microsoft, Джобс не продав Apple, а Цукерберг – Facebook. Коли проект став успішним – його не продають, його розвивають далі. Життєвий цикл продукту досить довгий. Навіть така швидка річ як Facebook проживе до самої смерті Цукерберга.

Гріх 10. Здаватися завчасно

Скільки нам чекати на успіх проекту? Більшість задає це питання. Проте чесна відповідь звучить не дуже приємно: в середньому від моменту створення до успіху проект відділяє три роки. Ми створили багато проектів, але більшість з них почала бути схожими на успішні лише через три роки.

Після того, як бізнес став прибутковим, дуже легко розказувати, що він був приречений на успіх. Втім, насправді, творці цього бізнесу не здавались десять тисяч разів перед тим, як користувачі взагалі дізнались про його існування та повірили в нього. Великі бізнеси сучасності – це результат неймовірної відданості ідеї своїх засновників.